Varje vecka är det slumpmässiga miniteman eller så kan det vara aktuella händelser, personer, djur och platser. Det kan även vara sådant som handlar om det vi arbetar med i skolan just för stunden.
Vid varje tillfälle gör eleverna stödanteckningar för att sedan skriva vidare i sin egen blogg. Då tränas konsten att skriva stödord samt att sedan gemensamt återberätta för varandra. När eleverna skriver i sina bloggar finns det möjlighet till fördjupning. Nästa steg är att eleverna gör egna Veckans AHA. Vi har fått tagit del av tex Taj Mahal
Vi tjuvstartar varje veckans AHA med en ledtråd om vart vi ska i världen. Ledtråden är klurig och fungerar på så sätt att trigga igång tankeverksamheten.
Vid varje tillfälle startar vi med en världskarta så att får en känsla om vart vi ska.
Det ger oss tillfälle att repetera sådant vi redan vet om kartan, världen osv. Vi får också en bättre känsla vart vi ska i förhållande till vart vi befinner oss.
Ambitionen är att eleverna sedan ska berätta hemma om vad de lärt sig för att repetera sin kunskap,få lysa samt sätta in sin kunskap i en kontext ihop med andras eventuella erfarenheter. Det kan handla om vad andra vet eller deras erfarenheter,TV,tidningar m.m.
Kopplingar till LGR 11
Ambitionen är att eleverna sedan ska berätta hemma om vad de lärt sig för att repetera sin kunskap,få lysa samt sätta in sin kunskap i en kontext ihop med andras eventuella erfarenheter. Det kan handla om vad andra vet eller deras erfarenheter,TV,tidningar m.m.
Kopplingar till LGR 11
Vi tränar oss samtidigt i många av förmågorna i LGR 11 samt i kunskapskraven i de ämnen som tillhör So/No.
I Veckans AHA tränar eleverna framförallt på de stora frågorna Var, Hur,Vad och Varför. De analytiska, metakognitiva och kommunikativa förmågorna blir naturliga inslag i de kopplingar som görs mellan olika grejer och elevernas egna och andras erfarenheter. Även den begreppsliga förmågan och procedurförmågan berörs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar